Биография: Василий Стефаник
						
						
							
						 
						
  (1871 — 1936) 
  
  Народився Василь Семенович Стефаник 14 травня 1871р. в с.  Русові (тепер Снятинського району Івано-Франківської області) в сім'ї  заможного селянина. 
  
  1883р. Стефаник вступає до польської гімназії в Коломиї, де  з четвертого класу бере участь у роботі гуртка гімназичної молоді.  Учасники гуртка вели громадсько-культурну роботу серед селян (зокрема,  організовували читальні). 
  
  Стефаник-гімназист починає пробувати сили в літературі. Зі  своїх перших творів Стефаник опублікував без підпису лише один вірш. У  співавторстві з Мартовичем написав два оповідання: “Нечитальник” (1888)  та “Лумера” (1889). 
  
  У 1890р. Стефаник у зв'язку із звинуваченням в нелегальній  громадсько-культурній роботі змушений був залишити навчання в Коломиї і  продовжити його в Дрогобицькій гімназії. Там він брав участь у  громадському житті, став членом таємного гуртка молоді, особисто  познайомився з Франком, з яким потім підтримував дружні зв'язки. 
  
  Після закінчення гімназії (1892) Стефаник вступає на  медичний факультет Краківського університету. Однак, за визнанням  письменника, з тією медициною “вийшло діло без пуття”. Замість  студіювання медицини він поринає у літературне і громадське життя  Кракова. Тут існувало товариство студентів-українців “Академічна  громада”. Більшість студентів, які належали до нього, тягнулися до  радикальної партії. До них приєднався і Стефаник. У студентські роки  він особливо багато читає, пильно стежить за сучасною літературою,  зближується з польськими письменниками. 
  
  Стефаник-студент бере активну участь у громадському житті  рідного Покуття, розширює творчі контакти з українськими періодичними  виданнями, активізує свою діяльність як публіцист. Після опублікування  в 1890р. першої статті — “Жолудки наших робітних людей і читальні” —  він у 1893 — 1899 рр. пише і друкує в органах радикальної партії  “Народ”, “Хлібороб”, “Громадський голос” та “Літературно-науковому  віснику” ряд статей: “Віче хлопів мазурських у Кракові”, “Мазурське  віче у Ржешові”, “Мужики і вистава”, “Польські соціалісти як  реставратори Польщі od morza do morza”, “Книжка за мужицький харч”,  “Молоді попи”, “Для дітей”, “Поети і інтелігенція”. 
  
  1896 — 1897 рр. — час особливо напружених шукань Стефаника.  Намагання його відійти від застарілої, як йому здавалося,  описово-оповідної манери своїх попередників на перших порах  пов'язувалося з модерністичною абстрактно-символічною поетикою. У 1896  — 1897 рр. він пише ряд поезій у прозі і пробує видати їх окремою  книжкою під заголовком “З осені”. Та підготовлена книжка не зацікавила  видавців, і письменник знищив рукопис. Кілька поезій у прозі, що  лишилися в архівах друзів Стефаника, були опубліковані вже після його  смерті (“Амбіції”, “Чарівник”, “Ользі присвячую”, “У воздухах плавають  ліси”, “Городчик до бога ридав”, “Вночі” та ін.). 
  
  1897р. у чернівецькій газеті “Праця” побачили світ перші  реалістичні новели Стефаника — “Виводили з села”, “Лист”, “Побожна”, “В  корчмі”, “Стратився”, “Синя книжечка”, “Сама-саміська”, які привернули  увагу літературної громадськості художньою новизною, глибоким та  оригінальним трактуванням тем з життя села. Проте не всі відразу  зрозуміли і сприйняли нову оригінальну манеру Стефаника. 
  
  Коли невдовзі  письменник надіслав нові новели — “Вечірня година”, “З міста йдучи”,  “Засідання” — в “Літературно-науковий вісник”, то у відповідь дістав  лист-пораду, зміст якого зводився по суті до невизнання манери  Стефаника. Це й викликало появу листа Стефаника від 11 березня 1898р.  до “Літературно-наукового вісника”, адресованого фактично О. Маковею.  Він являє собою своєрідне літературне кредо Стефаника, його справді  новаторську ідейно-естетичну програму. 
  
  Перша збірка новел — “Синя книжечка”, яка вийшла у світ  1899р. у Чернівцях, принесла Стефаникові загальне визнання, була  зустрінута захопленими відгуками найбільших літературних авторитетів,  серед яких, крім І. Франка, були Леся Українка, М. Коцюбинський, О.  Кобилянська, стала помітною віхою в розвитку української прози. Автор  “Синьої книжечки” звернув на себе увагу насамперед показом трагедії  селянства. 
  
  Новели “Катруся” і “Новина” належать до найбільш вражаючих  силою художньої правди творів Стефаника. Вони стоять поряд з такими  пізнішими його шедеврами, як “Кленові листки”, “Діточа пригода”, “Мати”  та ін. Майстерно змальовано в цих творах трагічні людські долі.  Героїчний склад художнього мислення Бетховена, невід'ємною ознакою  якого є вражаюча масштабність почуттів, думок, картин, можна впізнати в  окремих новелах Стефаника (“Сини”, “Марія”). 
  
  У листі до редакції  “Плужанина” від 1 серпня 1927р. Стефаник, заперечуючи трактування його  як “поета загибаючого села”, зазначав: “Я писав тому, щоби струни душі  нашого селянина так кріпко настроїти і натягнути, щоби з того вийшла  велика музика Бетховена. Це мені вдалося, а решта — це література”. 
  
  У 1900р. вийшла друга збірка Стефаника — “Камінний хрест”,  яку також було сприйнято як визначну літературну подію. Для другої  збірки Стефаника характерне посилення громадянського пафосу (завдяки  таким творам, як “Камінний хрест”, “Засідання”, “Лист”, “Підпис”). У  другій збірці головне місце займає тема, що хвилювала письменника  протягом усього творчого життя, — одинока старість, трагедія зайвих  ротів у бідних селянських родинах. 
  
  Цій темі цілком присвячені твори із  “Синьої книжечки” (“Сама-саміська”, “Ангел”, “Осінь”, “Школа”), новели  зі збірок “Камінний хрест” (“Святий вечір”, “Діти”), “Дорога” (“Сніп”,  “Вістуни”, “Озимина”). Цікавить Стефаника вона й у другий період  творчості, хоч уже в іншому плані (“Сини”, “Дід Гриць”, “Роса”,  “Межа”). 
  
  1901р. вийшла в світ третя збірка новел Стефаника —  “Дорога”, яка становила новий крок у розвитку його провідних  ідейно-художніх принципів. Це наявне у своєрідній поетичній біографії  Стефаника “Дорога” та роком раніше написаній ліричній сповіді  “Confiteor”, що в переробленому вигляді була надрукована під назвою  “Моє слово”. У збірці переважають новели безсюжетні, лірично-емоційного  плану (“Давнина”, “Вістуни”, “Май”, “Сон”, “Озимина”, “Злодій”,  “Палій”, “Кленові листки”, “Похорон”). 
  
  Тема матері і дитини, жертовності материнської, батьківської  любові з'являється в Стефаника у життєвому переплетінні з іншими темами  ще в збірці “Синя книжечка” (“Мамин синок”, “Катруся”, “Новина”).  Наявна вона й у збірці “Камінний хрест”. У “Літературно-науковому  віснику” за 1900р. український читач відкрив для себе Стефаникову  новелу “Кленові листки”, яка стала окрасою збірки “Дорога”. 
  
  1905р. вийшла в світ четверта збірка письменника — “Моє  слово”. В ній уперше була надрукована новела “Суд”, яка завершує перший  період творчості Стефаника. 
  
  У пору імперіалістичної війни і великих соціальних  потрясінь, розпаду Австро-Угорської імперії і народження Радянської  країни Стефаник знову береться за перо новеліста. Почався другий період  його творчості, не такий інтенсивний, як перший, але з чималими  здобутками. Хронологічним початком цього періоду можна вважати новелу  “Діточа пригода” (написана восени 1916р., а опублікована на початку  1917р.). 
  
  1916р. Стефаник пише новелу “Марія”, яку присвячує пам'яті  Франка. За “Марією” письменник публікує шість новел, які разом із двома  названими творами другого періоду (“Діточа пригода” і “Марія”) склали  п'яту збірку — “Вона — земля”, видану 1926р. 
  
  У 1927 — 1933 рр. Стефаник опублікував ще більше десяти новел. 
  
  В останні роки життя Стефаник пише також автобіографічні  новели, белетризовані спогади. До них належать такі твори, як “Нитка”,  “Браття”, “Серце”, “Вовчиця”, “Слава йсу”, “Людмила”, “Каменярі”. 
  
  У роки перебування Західної України під владою Польщі  Стефаник жив майже безвиїзне в с. Русів, де й писав останні твори у  вільну від хліборобської праці хвилину. 
  
  До самої смерті не полишало Стефаника бажання “сказати людям  щось таке сильне і гарне, що такого їм ніхто не сказав ще”. І на його  долю випало найбільше для художника щастя — він сказав те, що хотів, і  сказав так, як хотів.