Проблема творчості і шляху митця("Майстер і Маргарита")
Одна з найцікавіших проблем роману "Майстер і Маргарита" - проблема творчості. Булгаков яскраво й виразно змалював світ літературної кон'юнктури, яка представляла сучасне письменникові мистецтво слова.
Як же розв'язується ця проблема? Можна сказати, що й тут Булгаков використовує прийом зіставлення типів письменників. Майстер зумів піднятися над суспільством, практично відокремив себе у підвальчику. Але то випадок: йому дісталися гроші, на які він міг жити. Тому і знайомих у Москві в нього практично не було. Це дало йому свободу творити те, що велить совість моральної людини, перо вільного митця і талант Майстра. Та рано чи пізно він мав показати свій роман світові. І тоді його стали судити люди на кшталт Латунського. Хіба ж розуміли вони, що заносять руку на творіння про вічне?
Можливо, розуміли, бо час від часу й на них, як на Берліоза, находив страх. Це був прихований страх того, що крім влади, яка їх годує і нацьковує на когось, є вищі сили. Але вони звикли жити, не ставлячи собі запитань. Головне - аби було ситно. Не випадково сцени у ресторані так схожі на сцени Великого балу сатани. Не залишає сумніву й іронічне зображення коридорів і кабінетів письменницької спілки, де написи зовсім далекі від творчості. Це своєрідний розподільник матеріальних благ та й тільки. Жодного відношення до творчості це не має.
Отож іронія Бегемота й Коров'єва, які міркують уголос про таланти дому Грибоєдова, цілком зрозуміла. Справжнім письменникам зовсім не погрібні посвідчення про те, хто вони є, - досить прочитати кілька сторінок їхніх творів. Але вони вдають себе великими письменниками. Іван Бездомний досить успішно спочатку вписується у це коло. Але він наділений живою душею, хоч і має нерозвинений розум. Просто ця молода людина виховувалася у безвір'ї в епоху, коли руйнувалися храми й душі. Зіткнувшись із незрозумілим, він позбавляється перш за все брехні й відмовляється від письменництва.
Він молодий, і автор сподівається, що він ще зрозуміє істину. Іван Попирьов став професором, проте не дістав тієї свободи, без якої творчість неможлива. Та чи набув її Майстер? І так, і ні. Адже він не зміг боротися за свій роман. Тому й заслужив спокою, а не світла. Доля майстра, як і доля Івана Бездомного, - це доля тих, хто намагався чесно й безкомпромісно розібратися, де правда, а де брехня, і пізнати істину. Саме на них покладає надії і сам М. Булгаков.
Як же розв'язується ця проблема? Можна сказати, що й тут Булгаков використовує прийом зіставлення типів письменників. Майстер зумів піднятися над суспільством, практично відокремив себе у підвальчику. Але то випадок: йому дісталися гроші, на які він міг жити. Тому і знайомих у Москві в нього практично не було. Це дало йому свободу творити те, що велить совість моральної людини, перо вільного митця і талант Майстра. Та рано чи пізно він мав показати свій роман світові. І тоді його стали судити люди на кшталт Латунського. Хіба ж розуміли вони, що заносять руку на творіння про вічне?
Можливо, розуміли, бо час від часу й на них, як на Берліоза, находив страх. Це був прихований страх того, що крім влади, яка їх годує і нацьковує на когось, є вищі сили. Але вони звикли жити, не ставлячи собі запитань. Головне - аби було ситно. Не випадково сцени у ресторані так схожі на сцени Великого балу сатани. Не залишає сумніву й іронічне зображення коридорів і кабінетів письменницької спілки, де написи зовсім далекі від творчості. Це своєрідний розподільник матеріальних благ та й тільки. Жодного відношення до творчості це не має.
Отож іронія Бегемота й Коров'єва, які міркують уголос про таланти дому Грибоєдова, цілком зрозуміла. Справжнім письменникам зовсім не погрібні посвідчення про те, хто вони є, - досить прочитати кілька сторінок їхніх творів. Але вони вдають себе великими письменниками. Іван Бездомний досить успішно спочатку вписується у це коло. Але він наділений живою душею, хоч і має нерозвинений розум. Просто ця молода людина виховувалася у безвір'ї в епоху, коли руйнувалися храми й душі. Зіткнувшись із незрозумілим, він позбавляється перш за все брехні й відмовляється від письменництва.
Він молодий, і автор сподівається, що він ще зрозуміє істину. Іван Попирьов став професором, проте не дістав тієї свободи, без якої творчість неможлива. Та чи набув її Майстер? І так, і ні. Адже він не зміг боротися за свій роман. Тому й заслужив спокою, а не світла. Доля майстра, як і доля Івана Бездомного, - це доля тих, хто намагався чесно й безкомпромісно розібратися, де правда, а де брехня, і пізнати істину. Саме на них покладає надії і сам М. Булгаков.
|
Відгуки користувачів: Проблема творчості і шляху митця("Майстер і Маргарита") - Булгаков Михаил
Додати коментар | ↑ на початок |