Украинские народные думы "Маруся Богуславка", "Буря на Черном море"

Украинская литература 8 класс
Героический эпос украинского народа. Разновидности дум (историко-героические, социально-бытовые). Кобзари и лирники - исполнители народных дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко и др.). Современные исполнители: В. и М. Литвины, В. Неучтивец, Национальная капелла бандуристов Украины.

Жанровое своеобразие, историческая основа, героическое содержание дум. Специфичность поэтической формы, ритма. Морально-этическая проблематика. Проблема выбора, душевная раздвоенность Маруси Богуславки между любовью к родной земле и положением жены турецкого вельможи. ("Маруся Богуславка").

Символ грехопадения и спасения через осознание покаяния ("Буря на Черном море").
По окончанию изучения темы:
Выразительно и осмыслено читать думы, пересказывать содержание, уметь определять их тематику, художественные особенности. Развитие навыков анализа художественного образа (анализировать образ украинской пленницы Маруси, ее смелый, героический поступок).

Уметь прокомментировать проблему соответствия жизни и поведения человека христианским, общечеловеческим ценностям, переоценку героями своего поведения, отношений с другими людьми ("Буря на Черном море").

Развивать умение раскрыть собственное понимание обобщенного образа ("бури на море"). Дискутировать о понятии греха и покаяния.

Биографии писателей по теме урока

Устное народное творчество
Важливим явищем культурного життя Київської Русі стала поява літератури: історичної, філософсько-публіцистичної, юридичної, художньої та церковної. Виникнення і розвиток давньоруської літератури тісно пов'язані з соціально-економічними, політичними та кул...




Вам могут пригодиться:

Дума об Иване Богуне

Краткие пересказы

У Вінниці на границі стояв зі своїм військом Іван Богун. «Із турками—пашами, Крулевськими ляхами, Камлицькими князями Богун воював!» Багато він ляхів та турків порубав, «в річку Буг утопляв». Та ось польський король і турецький ...

Дума "Маруся Богуславка"

Краткие пересказы

«На Чорному морі, на камені біленькому», стояла темниця кам'яна, де вже тридцять літ у неволі пробувало сімсот козаків, «бідних невольників». Прийшла до них дівка—бранка Маруся, попівна Богуславка і запропонувала відгадати, який тепер день у рідній землі ...

Дума о Самийле Кошке

Краткие пересказы

Із города Трапезонта (Трапезунда) виступала галера, розкішно прибрана, озброєна гарматами. Господар галери — Алкан —паша, «трапезонтськоє княжа». На галері сімсот турків, чотириста яничар та 350 невольників. Першим старшим між невольниками був Самійло Кіш...

Дума "Буря на черном море"

Краткие пересказы

Ой на Чорному морі, На білому камені, Ой то там сидить ясен сокіл-білозорець: Низенько голову склонив, Та жалібно квилить-проквиляє; Та на святеє небо, На Чорноє море Іспильно поглядає, Що на святому небі, На Чорнім морі негаразд починає: На святом...

Школьное сочинение: Наша песня, наша дума

Школьные сочинения

Пiсня i праця - великi двi сили! (I. Франко, "Пiсня i праця") Пiсня! Споконвiку живе вона в Українi, поєднавши в собi пристрасне, емоцiйне слово з чарiвнiстю музики. Вона супроводжує людей все життя - вiд колиски до могили, бо немає ...

Сочинение: Народные думы

Школьные сочинения

У великому фонді світової епічної культури почесне місце посідають українські думи, як глибоко оригінальні музично—поетичні твори високого ідейного звучання. Образність поетичного вислову, краса музичного супроводу, глибина думки викликали захоплення культур...

Школьное сочинение: Думы и народные песни - это социальная память народа, его виденья жизни и истории

Школьные сочинения

Творцями та зберігачами народного епосу були кобзарі. Джерела свідчать, що за часів Київської Русі існували співці, які виконували твори на історичні теми, «співали славу» воїнам-князям. Кобзарі, нащадки леґендарного Бояна, й були охоронцями бойової слави...

Сочинение на тему: Народное творчество и нынешнее время

Школьные сочинения

Не буду з’ясовувати, що таке народна творчість, бо більш-менш чітке визначення цього поняття існує, хоча універсального визначення немає, бо жанрова різноманітність дуже велика, а специфіка розвитку того чи іншого жанру ще строкатіше. Визначень на сьогодні і...

Сочинение на тему: Отображение героической борьбы за волю запорожского казачества в народных думах и песнях

Школьные сочинения

Хвилюється золоте збіжжя колосистого моря під високим склепінням блакитного неба, хлюпочуть повноводні ріки з зеленому вінку кучерявих верб, медами пахнуть буйні трави, великий шум іде тінистими дібровами... Та кожна п’ядд цієї квітучої землі щедро полита кр...

Школьное сочинение: Прославление в народном эпосе исторического прошлого украинского народа

Школьные сочинения

Кожен народ із давніх-давен прагнув до поетичного осмислення власної історії — минулого і сучасного, зазирнути у майбутнє. Це осмислення і відтворила усна народна творчість, що зберегла для нащадків дух і події далеких епох, її краса і художня довершеність з...

Сочинение на тему: Народные думы невольнического цикла

Школьные сочинения

Народ створив багато дум про турецько-татарську неволю. У них на повний голос звучить невимовна туга за рідним краєм, за «ясними зорями». Серед дум невільницького циклу помітне місце належить думі «Маруся Богуславка». Твір утверджує високу патріотичну сві...

Школьное сочинение: Женщина-пленница Маруся Богуславка (за народной думой)

Школьные сочинения

Дума про Марусю Богуславку відтворює ті часи, коли український народ боровся проти турецьких і татарських загарбників, які спустошували міста й села, гнали в неволю наш народ. Це була тяжка доба для України. Особливо хвилює своєю яскравістю образ турецько...