Зовнішнє незалежне оцінювання в освіті України

Досягти прогресу та успіхів як на глобальному, так і на індивідуальному рівні в умовах сьогодення неможливо без глибокихі якісних знань. Це, у свою чергу, актуалізувало проблему якостіосвіти та її оцінки.

Традиційно склалося так, що оцінку результатам навчальної діяльності, особливо у загальноосвітній школі, дає вчитель. Однак багатовіковою педагогічною практикою доведено, що об’єктивно оцінити якість навчальних досягнень своїх учнів учитель не може, адже на формування цієї оцінки мають вплив ряд внутрішніх (суб’єктивних) і зовнішніх чинників.

Тому у світі давно запроваджується зовнішнє оцінювання результатів освітньої діяльності, яке проводиться незалежними від навчальних закладів інституціями за стандартизованими схемами і технологіями. Це гарантує високий рівень його об’єктивності, отримання достовірних даних про навчальні досягнення, ступінь їхньої відповідності нормативним вимогам, соціальним та особистісним очікуванням.

Результати зовнішнього незалежного оцінювання якості освіти є основою для вироблення освітньої стратегії і тактики, оцінки роботи закладів освіти зокрема й освітніх систем в цілому. Однією з форм зовнішнього оцінювання якості освіти є незалежне тестування випускників загальноосвітніх навчальних закладів.

Для чого проводиться незалежне тестування?


Незалежне тестування випускників загальноосвітніх навчальних закладів в Україні проводиться для того, щоб визначити рівень їхніх навчальних досягнень, проведення на цій основі державної підсумкової атестації та конкурсного відбору для навчання у вищих навчальних закладах.

Що таке тест?


У найбільш загальному значенні тест—це набір завдань, за допомогою яких оцінюються певні властивості людини, використовуючи кількісні показники виконання цих завдань.

Педагогічний тест, який використовується в незалежному зовнішньому оцінюванні, — це набір завдань з певної галузі знань (навчального предмета), побудованих за певними правилами викладу умови і надання відповіді, за допомогою яких оцінюється рівень навчальних досягнень учнів (знання, вміння, предметна компетентність тощо). Особливістю незалежного зовнішнього оцінювання учнів є те, що воно здійснюється за єдиними вимогами і процедурами для всіх, хто виконує тест.

Коли почали використовувати тести в школах?


У педагогічній практиці використання тестів як одного з педагогічних інструментів відоме дуже давно. Історики освіти стверджують, що перші згадки про використання тестів можна знайти ще в древньому Китаї часів владарювання династії Хан. Одним із перших, хто розпочав використовувати тести для перевірки знань учнів, був Дж. Фішер (Англія, 1864 р.). Теоретичні основи тестування були розроблені англійським психологом Ф. Гальтоном (1883 р.).

Вони широко використовувалися в психології та педагогіці наприкінці ХІХ — на початку ХХ століть. На початку 20_х років ХХ ст. відбулося розмежування психологічних і педагогічних напрямів у розробленні тестів. Перший стандартизований педагогічний тест був розроблений американським психологом Е. Торндайком.

У колишньому СРСР найбільшого поширення тести набули у 20_х роках ХХ ст. Так, у 1926 р. було опубліковано першу серію тестів для шкіл. Однак її використання в педагогічній практиці було припинене після 1936 р., коли принципи тестування були ототожнені з основними положеннями педологічної теорії та практики.

У 1993 р. в українській освіті було зроблено спробу запровадження тестування випускників загальноосвітніх навчальних закладів.

Чому саме тести використовуютьсяв незалежному оцінюванні?


Тести, порівняно з іншими інструментами педагогічного оцінювання, мають багато переваг, серед яких:
  • можливість перевірити результати навчальних досягнень водночас із багатьох тем і розділів програми;
  • об’єктивно оцінити рівень засвоєння навчального матеріалу;
  • створити для всіх учасників тестування рівні умови складання тестів;
  • стандартизувати та автоматизувати процедуру перевірки результатів;
  • охопити тестуванням велику кількість учнів.

Хто проводить зовнішнє тестування в Україні?


Повноваження на проведення зовнішнього незалежного оцінювання в Україні має ЛИШЕ Українськийцентр оцінювання якості освіти (УЦОЯО), створений Кабінетом Міністрів України у 2005 р. Йому підпорядковані 9 регіональних центрів оцінювання якості освіти. Вони розташовані у м.м. Вінниця, Бровари, Дніпропетровськ, Донецьк, Івано-Франківськ, Львів, Одеса, Сімферополь, Харків. Сфера впливу кожного регіонального центру поширюється на кілька областей України.

"Зовнішнє незалежне оцінювання - 2008 "
Джерело: Useti.org.ua