Михайло Лермонтов (1814—1841). “І нудно і сумно...”, “На дорогу йду я в самотині...”; “Герой нашого часу”. Мотиви свободи і самотності, песимізм поезій Лермонтова.
“Герой нашого часу” — морально-психологічний роман про долю покоління після розгрому декабризму. Особливості композиції та її роль у розкритті характеру Печоріна.
Печорін і байронічний герой. Печорін і Онєгін. Жіночі персонажі роману. Максим Максимович — образ “маленької людини”. Романтичні й реалістичні елементи в поетиці твору.
Після закінчення вивчення теми:
- знаходить приклади конкретного втілення ознак романтизму в поезіях М. Лермонтова та ілюструє їх цитатами з тексту.
- виразно читає (одну — напам’ять) і аналізує поезії Лермонтова;
- переказує зміст роману М. Лермонтова “Герой нашого часу”;
- називає особливості композиції “Героя нашого часу” та її роль у розкритті характеру Печоріна (невідповідність хронології розгортання подій та їх відтворення автором як засіб підкреслення певних рис характеру головного героя);
- називає риси байронічного героя в образі Печоріна (самотність, гордість і т. ін.);
- визначає спільні риси образів Печоріна і Онєгіна;
- характеризує образи роману: Максима Максимовича, Бели, княжни Мері, Грушницького та ін.;
- висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в романі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту;
- дає розгорнуту характеристику образу Печоріна;
- виділяє з опорою на текст романтичні та реалістичні елементи в романі;
- дає визначення понять реалізм та морально-психологічний роман.