Механічний рух. Відносність руху. Траєкторія. Пройдений тілом шлях. Швидкість руху та одиниці швидкості. Вимірювання швидкості руху тіла.
Види рухів. Середня швидкість нерівномірного руху. Прямолінійний рівномірний рух. Графіки руху тіла.
Обертальний рух тіла. Період обертання. Мiсяць — природний супутник Землі.
Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань. Маятники. Математичний маятник.
Звук. Джерела і приймачі звуку. Характеристики звуку. Поширення звуку в різних середовищах. Відбивання звуку. Швидкість поширення звуку. Сприймання звуку людиною. Інфразвук та ультразвук. Вплив звуків на живі організми.
Після закінчення вивчення теми:
Учень:
називає:
- види механiчного руху, одиницi часу, шляху, швидкостi, перiоду та частоти обертання (коливання), види маятникiв, характеристики звуку;
наводить приклади:
- проявiв механiчного руху в природi, вiдносностi руху, обертального i коливального рухiв у природi та технiцi, джерел звуку, вiдбивання звуку, шкiдливого впливу вiбрацiй i шумiв на функцiонування живих органiзмiв;
розрiзняє:
- види механiчного руху за формою траєкторiї та змiною швидкостi, поняття траєкторiї i шляху, затухаючi та незатухаючi коливання;
формулює:
- означення механiчного руху, траєкторiї, швидкостi, амплiтуди, перiоду та частоти коливань, записує формули пройденого шляху, швидкостi рiвномiрного прямолiнiйного руху, середньої швидкостi, перiоду обертання, частоти коливань;
може:
- описати рух Мiсяця навколо Землi, коливання математичного маятника, поширення i вiдбивання звуку; якiсно оцiнити вплив коливань на живi органiзми; - класифiкувати рухи за формою траєкторiї i характером змiни параметрiв руху; - характеризувати рiзнi види механiчного руху за його параметрами, сприймання звуку людиною (гучнiсть, висота тону), залежнiсть швидкостi поширення звуку вiд середовища, властивостi звуку, iнфразвуку, ультразвуку;
- пояснити вiдмiннiсть траєкторiї i швидкостi в рiзних системах вiдлiку;
- аналiзувати графiки руху тiл i визначати за ними його параметри;
здатний:
- спостерiгати рiзнi механiчнi рухи i за їх параметрами визначати їх рiзновид, поширення звуку в рiзних середовищах;
- вимiрювати швидкiсть руху, перiод i частоту коливань, перiод обертання; користуватися приладами для вимiрювання часу i вiдстанi, камертоном; представляти результати вимiрювання у виглядi таблиць i графiкiв;
може:
- розв’язувати задачi, застосовуючи формули швидкостi тiла, середньої швидкостi, перiоду i частоти коливання (обертання), будувати графiки залежностi швидкостi тiла вiд часу, пройденого шляху вiд часу для рiвномiрного прямолiнiйного руху.
Лабораторні роботи
Вимірювання швидкості руху тіла.
Вимірювання частоти обертання тіл.
Дослідження коливань маятника.
Вивчення характеристик звуку.
Демонстрації
Метроном.
Стробоскоп.
Відносність руху.
Прямолінійний і криволінійний рухи.
Спідометр.
Додавання переміщень.
Вільні коливання вантажу на нитці та вантажу на пружині.
Записування коливального руху.
Залежність періоду коливання вантажу на пружині від її жорсткості та маси вантажу.
Залежність періоду коливання вантажу на нитці від її довжини.
Поширення поперечних і поздовжніх хвиль.
Тіла, що коливаються, як джерела звуку.
Гучність звуку та висота тону.