Механічний рух та його види. Основна задача механіки та способи її розв’язання в кінематиці. Фізичне тіло й матеріальна точка.
Система відліку. Відносність механічного руху. Траєкторія руху. Рівномірний прямолінійний рух. Шлях і переміщення. Швидкість руху. Закон додавання швидкостей. Рівноприскорений рух. Прискорення. Швидкість тіла та пройдений шлях під час рівноприскореного прямолінійного руху. Графіки руху.Вільне падіння тіл. Прискорення вільного падіння. Рівномірний рух тіла по колу. Період обертання та обертова частота. Кутова швидкість.
Після закінчення вивчення теми:
Учень (учениця):
називає:
- етапи розвитку фізики як науки, методи наукового пізнання, принцип відносності механічного руху, прізвища творців механіки, вчених, які пояснили вільне падіння тіл, окремі види рухів за формою їхньої траєкторії, одиниці переміщення, швидкості, прискорення, приклади швидкостей тіл мікро-, макро-, і мегасвіту;
розрізняє:
- фізичне тіло й матеріальну точку, прямолінійний і криволінійний рухи;
формулює:
- означення рівномірного та рівноприскореного рухів уздовж прямої;
може:
- описати явище вільного падіння тіл, вид механічного руху за
його кінематичним рівнянням;
- обґрунтовувати суть методу фізичного моделювання, зміст основної задачі механіки, рівняння руху як залежності координати від часу; характеризувати роль фізики у житті людини, рух тіла під час вільного падіння, зв’язок лінійних і кутових величин, що характеризують рух матеріальної точки по колу, вид
механічного руху за його рівнянням швидкості;
- пояснити, що таке кутова швидкість та її зв’язок із частотою обертання,суть фізичних ідеалізацій матеріальної точки, системи відліку;
- порівняти основні кінематичні характеристики різних видів руху за відповідними їм рівняннями рухів;
здатний(а):
- спостерігати рух тіла вздовж прямої, по колу та кинутого горизонтально;
- користуватися вимірювальними приладами (лінійкою, мірною стрічкою, секундоміром) під час визначення прискорення;
- оцінити абсолютну й відносну похибки вимірювання, дотримуватися
правил експлуатації названих вище приладів, узагальнених планів
відповіді про фізичну величину і фізичне явище під час узагальнення й систематизації знань із кінематики;
може:
- розв’язувати задачі, застосовуючи кінематичні рівняння руху;
будувати графіки руху для рівномірного і рівноприскореного рухів.
Лабораторна робота
Визначення прискорення тіла під час рівноприскореного руху.
Демонстрації
Відносність руху.
Прямолінійний і криволінійний рухи.
Падіння тіл у повітрі та розрідженому просторі (трубка Ньютона).
Напрям швидкості під час руху по колу.
Обертання тіла з різною частотою.