Електричне поле. Напруженість і потенціал електричного поля. Речовина в електричному полі. Вплив електричного поля на живі організми.
Електроємність. Конденсатори та їхнє використання в техніці.
Енергія електричного поля.
Електричний струм. Електричне коло. Джерела та споживачі електричного струму. Електрорушійна сила. Закон Ома для повного кола. Робота та потужність електричного струму. Безпека під час роботи з електричними пристроями.
Електричний струм у різних середовищах (металах, рідинах, газах) та його використання.
Електропровідність напівпровідників. Власна й домішкова провідності напівпровідників. Напівпровідниковий діод. Застосування напівпровідникових приладів.
Після закінчення вивчення теми:
Учень (учениця):
- називає основні етапи становлення вчення про електрику та магнетизм,
його творців, основні елементи електричного кола, носії електричного
заряду в різних середовищах, допустимі норми безпеки життєдіяльності
людини під час роботи з електричними пристроями;
- наводить приклади практичних застосувань конденсаторів, реостатів,
дільників напруги, напівпровідникових приладів та їхнє застосування
у побуті й техніці;
- розрізняє ЕРС і напругу, види електропровідності напівпровідників;
- формулює закон Ома для повного кола та записує його формулу;
- може описати механізм електропровідності металів і на півпровідників
р- і n-типу, p-n-переходу, обґрунтовувати вплив електричного поля на живі організми; характеризувати напруженість і потенціал електричного поля, електроємність, ЕРС джерела струму як фізичної величини;
пояснити принцип дії джерела електричного струму, напівпровідникового діода; порівняти вольт-амперні характеристики резистора й напівпровідникового діода;
- здатний(а) спостерігати прояви електричних явищ у природі, відтворення ліній напруженості електричного поля; користуватися амперметром, вольтметром, дотримуватися правил роботи з ними; визначати силу струму, напругу й електроємність, оцінити похибки вимірювання; робити висновок про історичний характер фізичного пізнання;
- може розв’язувати задачі, застосовуючи формули для визначення напруженості електричного поля, ємності конденсатора, енергії зарядженого конденсатора, закону Ома для повного кола; представляти результати експерименту з дослідження електричних кіл; систематизувати знання про електричні поля та закони постійного струму; досліджувати екологічні проблеми регіону, пов’язані з виробництвом, передачею і споживанням електричної енергії.
Лабораторні роботи
Визначення ЕРС і внутрішнього опору джерела струму.
Дослідження електричного кола з напівпровідниковим діодом.
Демонстрації
Електричне поле заряджених кульок.
Будова й дія конденсатора постійної та змінної ємності.
Енергія зарядженого конденсатора.
Залежність сили струму від ЕРС джерела та повного опору кола.