Музика та візуальні образи
Виявлення зв’язків музики з образотворчим мистецтвом через споріднені емоційні настрої, виражені в художніх творах, які відображають різноманітні життєві явища. Характеристика засобів виразності програмної музики, особливостей духовної музики у вираженні життєвого змісту. Виконання пісень, які розкривають основні завдання теми. Розвиток вокально-хорових навичок. Імпровізація простих мелодичних зворотів та ритмічного супроводу до пісень. Інтерпретація змісту прослуханих та виконаних музичних творів, вираження власного емоційно-естетичного ставлення до них. Порівняння творів пейзажного живопису та пасторальної музики, героїчних образів в музичному та образотворчому мистецтві. Виявлення специфіки інтонаційно-образної мови музичного мистецтва у порівнянні з мовою образотворчого мистецтва. Засвоєння основних понять і термінів: програмна та непрограмна музика, духовна музика, імпресіонізм у мистецтві. Поглиблення розуміння синтезу мистецтв у храмі та їх впливу на духовний світ людини.
Орієнтовний матеріал для сприймання:
А. Вівальді. “Зима” з циклу концертів “Пори року”, Г.Свиридов. Фрагмент “Співа зима, агукає” з кантати “Поема пам’яті Сергія Єсеніна”, І. Грабар. “Лютнева блакить”, Й.Бокшай. “Зима”, Ю. Щуровськай. “Після перегляду Куїнджі“, А.Куїнджі. “Місячна ніч на Дніпрі”, І.Карабиць. І симфонія “П’ять пісень про Україну” (ІІ ч. “Дума”), Л. Жемчужніков. “Кобзар на шляху”, О. Бородін. Симфонія №2 “Богатирська” (І ч., експозиція), В. Васнєцов. “Богатирі”, Л.Бетховен. Симфонія № 3 “Героїчна” (І ч., експозиція), Й. Пінзель. “Святий Юрій на здибленому коні поражає дракона” на аттику собору св.Юра у Львові, М.Лисенко. Опера “Тарас Бульба” (сцена “Запорізька Січ”), М.Дерегус. “Тарас Бульба на чолі війська”, українська народна пісня “Думи мої, думи мої”, Т.Шевченко. “Автопортрет”, М. Божій “Думи мої, думи…”, Пам’ятник Тарасові Шевченку в Каневі (фото), українська народна пісня “Ой, піду я лугом”, К.Трутовський. “Кобзар над Дніпром”, І.Стравінський. Балет “Весна священна” (фрагмент), О.Шовкуненко. “Весна. Конча Заспа”, Рафаель Санті. “Сікстинська мадонна”, Ф.Шуберт. “Ave Maria”, Ікона Вишгородської (Володимирської) Богоматері, А. Ведель. Херувимська, українські писанки (зразки), Леся Дичко. Варіації для ф-но “Українські писанки”, Фотоілюстрація Володимирського собору в м. Києві, С.Рахманінов. Прелюд до дієз мінор, К. Моне. “Враження. Схід сонця”, К Дебюссі. Сюїта “Море” (1ч. “На морі від зорі до полудня”), Й. Бокшай. “Верховина”, Ю. Щуровський. Маленька українська симфонія (ч.3 “Закарпатська картина”), М. Кривенко. “Їхав козак на війноньку”, українська народна пісня “Їхав козак на війноньку”, К.Білокур. Квіти над тином, І. Карабиць. Прелюдія.
Варіативний матеріал для сприймання:
К. Данькевич. Арія Богдана з опери “Богдан Хмельницький”, М.Івасюк. “В’їзд Богдана Хмельницького в Київ”, В. Барвінський. “Лірницька пісня”, Л. Позен. “Лірник з поводирем“, А. Кос-Анатольський. “Ой ти, дівчино, з горіха зерня…”, В. Маковський “Українська дівчина”, В. Гартман. “Міські ворота в Києві”, М. Мусоргський. “Богатирські ворота” з фортепіанної сюїти “Картинки з виставки”, І.Айвазовський. “Чорне море”, “Хвиля”, М.Римський-Корсаков. “Окиян – море синєє” з опери “Садко”.
Орієнтовний матеріал для виконання:
О. Янушкевич. “Біла казка”, М. Гайворонський. "Йде січове військо", О. Бородін. Симфонія “Богатирська” (мелодія головної теми), О.Жилінський. “Пісенька джури”, українська народна пісня “Думи мої, думи мої”, Ю.Чичков. “Мама”, Ю. Шевченко. “Писанки”, В. Раковський. "В долонях рідної землі", О. Янушкевич. “Літо золоте”.
Варіативний матеріал для виконання:
Б. Фільц. “На зеленому горбочку”, Т. Попатенко. “Шпак на чужині”, українська народна пісня “Ой, при лужку, при лужку”, М. Балема. “Ой там, на вигоні”, З. Майстрова. “Я малюю море”, Г. Гладков-Югін. “Про картини”, українська народна пісня “Ой, ходила дівчина бережком”.
Після закінчення вивчення теми:
Учень спостерігає:
- за інтонаційним розвитком музики;
розпізнає:
- виражальні особливості симфонічної, та камерно інструментальної музики;
порівнює:
- музичні та візуальні образи у втіленні ними життєвих явищ;
характеризує:
- засоби виразності програмної та непрограмної музики;
- особливості духовної музики;
наводить приклади:
- емоційно-образного співзвуччя музичних та візуальних творів;
інтерпретує:
- зміст музичних та художніх творів, використовуючи спеціальну термінологію;
виразно виконує:
- пісні українських та зарубіжних композиторів;
імпровізує:
- прості мелодичні звороти, ритмічний супровід до пісень;
дотримується правил:
- ансамблевого виконання музичних творів;
висловлює судження про:
- взаємозв’язок музично-інтонаційних та візуальних образів,
- програмну та непрограмну музику і специфіку відображення нею життєвого змісту;
обґрунтовує:
- власне розуміння специфіки змісту творів музичного та образотворчого мистецтва;
виявляє:
- готовність до використання набутих предметних компетенцій у процесі творчої самореалізації.