Музика та візуальні образи

Музичне мистецтво 5 клас
Виявлення зв’язків музики з образотворчим мистецтвом через споріднені емоційні настрої, виражені в художніх творах, які відображають різноманітні життєві явища. Характеристика засобів виразності програмної музики, особливостей духовної музики у вираженні життєвого змісту. Виконання пісень, які розкривають основні завдання теми. Розвиток вокально-хорових навичок. Імпровізація простих мелодичних зворотів та ритмічного супроводу до пісень. Інтерпретація змісту прослуханих та виконаних музичних творів, вираження власного емоційно-естетичного ставлення до них. Порівняння творів пейзажного живопису та пасторальної музики, героїчних образів в музичному та образотворчому мистецтві. Виявлення специфіки інтонаційно-образної мови музичного мистецтва у порівнянні з мовою образотворчого мистецтва. Засвоєння основних понять і термінів: програмна та непрограмна музика, духовна музика, імпресіонізм у мистецтві. Поглиблення розуміння синтезу мистецтв у храмі та їх впливу на духовний світ людини.

Орієнтовний матеріал для сприймання:
А. Вівальді. “Зима” з циклу концертів “Пори року”, Г.Свиридов. Фрагмент “Співа зима, агукає” з кантати “Поема пам’яті Сергія Єсеніна”, І. Грабар. “Лютнева блакить”, Й.Бокшай. “Зима”, Ю. Щуровськай. “Після перегляду Куїнджі“, А.Куїнджі. “Місячна ніч на Дніпрі”, І.Карабиць. І симфонія “П’ять пісень про Україну” (ІІ ч. “Дума”), Л. Жемчужніков. “Кобзар на шляху”, О. Бородін. Симфонія №2 “Богатирська” (І ч., експозиція), В. Васнєцов. “Богатирі”, Л.Бетховен. Симфонія № 3 “Героїчна” (І ч., експозиція), Й. Пінзель. “Святий Юрій на здибленому коні поражає дракона” на аттику собору св.Юра у Львові, М.Лисенко. Опера “Тарас Бульба” (сцена “Запорізька Січ”), М.Дерегус. “Тарас Бульба на чолі війська”, українська народна пісня “Думи мої, думи мої”, Т.Шевченко. “Автопортрет”, М. Божій “Думи мої, думи…”, Пам’ятник Тарасові Шевченку в Каневі (фото), українська народна пісня “Ой, піду я лугом”, К.Трутовський. “Кобзар над Дніпром”, І.Стравінський. Балет “Весна священна” (фрагмент), О.Шовкуненко. “Весна. Конча Заспа”, Рафаель Санті. “Сікстинська мадонна”, Ф.Шуберт. “Ave Maria”, Ікона Вишгородської (Володимирської) Богоматері, А. Ведель. Херувимська, українські писанки (зразки), Леся Дичко. Варіації для ф-но “Українські писанки”, Фотоілюстрація Володимирського собору в м. Києві, С.Рахманінов. Прелюд до дієз мінор, К. Моне. “Враження. Схід сонця”, К Дебюссі. Сюїта “Море” (1ч. “На морі від зорі до полудня”), Й. Бокшай. “Верховина”, Ю. Щуровський. Маленька українська симфонія (ч.3 “Закарпатська картина”), М. Кривенко. “Їхав козак на війноньку”, українська народна пісня “Їхав козак на війноньку”, К.Білокур. Квіти над тином, І. Карабиць. Прелюдія.

Варіативний матеріал для сприймання:
К. Данькевич. Арія Богдана з опери “Богдан Хмельницький”, М.Івасюк. “В’їзд Богдана Хмельницького в Київ”, В. Барвінський. “Лірницька пісня”, Л. Позен. “Лірник з поводирем“, А. Кос-Анатольський. “Ой ти, дівчино, з горіха зерня…”, В. Маковський “Українська дівчина”, В. Гартман. “Міські ворота в Києві”, М. Мусоргський. “Богатирські ворота” з фортепіанної сюїти “Картинки з виставки”, І.Айвазовський. “Чорне море”, “Хвиля”, М.Римський-Корсаков. “Окиян – море синєє” з опери “Садко”.

Орієнтовний матеріал для виконання:
О. Янушкевич. “Біла казка”, М. Гайворонський. "Йде січове військо", О. Бородін. Симфонія “Богатирська” (мелодія головної теми), О.Жилінський. “Пісенька джури”, українська народна пісня “Думи мої, думи мої”, Ю.Чичков. “Мама”, Ю. Шевченко. “Писанки”, В. Раковський. "В долонях рідної землі", О. Янушкевич. “Літо золоте”.

Варіативний матеріал для виконання:
Б. Фільц. “На зеленому горбочку”, Т. Попатенко. “Шпак на чужині”, українська народна пісня “Ой, при лужку, при лужку”, М. Балема. “Ой там, на вигоні”, З. Майстрова. “Я малюю море”, Г. Гладков-Югін. “Про картини”, українська народна пісня “Ой, ходила дівчина бережком”.
Після закінчення вивчення теми:
Учень спостерігає:
- за інтонаційним розвитком музики;
розпізнає:
- виражальні особливості симфонічної, та камерно інструментальної музики;
порівнює:
- музичні та візуальні образи у втіленні ними життєвих явищ;
характеризує:
- засоби виразності програмної та непрограмної музики;
- особливості духовної музики;
наводить приклади:
- емоційно-образного співзвуччя музичних та візуальних творів;
інтерпретує:
- зміст музичних та художніх творів, використовуючи спеціальну термінологію;
виразно виконує:
- пісні українських та зарубіжних композиторів;
імпровізує:
- прості мелодичні звороти, ритмічний супровід до пісень;
дотримується правил:
- ансамблевого виконання музичних творів;
висловлює судження про:
- взаємозв’язок музично-інтонаційних та візуальних образів,
- програмну та непрограмну музику і специфіку відображення нею життєвого змісту;
обґрунтовує:
- власне розуміння специфіки змісту творів музичного та образотворчого мистецтва;
виявляє:
- готовність до використання набутих предметних компетенцій у процесі творчої самореалізації.


Вам можуть знадобитися:

Реферат: "Пори року" Антоніо Вівальді

Реферат з музики та мистецтва

Вывод о том, что Вивальди собственноручно, а не копиист, готовил текст "Времен года" для печати, подтверждается сравнением этих концертов с другими, входящими в этот опус, и сохранившимися в виде автографов. Они дают представление о стиле работе Вивальди. Когда он переписывал свои произведения, то поступал не просто как переписчик, а почти всегда вносил изменения и улучшения в произведение. Это об...

Реферат: Україна очима Куїнджі

Реферат з музики та мистецтва

К числу картин написанных в период «молчания» относится и пейзаж «Ночное» 1908 года , в котором выбранный художником мотив снова возвращает нас к приднепровским просторам. Глубоко поэтичное восприятие природы словно сомкнулось с романтической тенденцией, породив произведение со сложной романтико-реалистической структурой образа. В данной картине воплотились воспоминания детства и пристрастие к соз...

Реферат: Ф. Шуберт (1797—1828 pp.)

Реферат з музики та мистецтва

Шуберт написав багато творів, великих і малих. Писав він в інструментальному і вокальному жанрах. Центральне місце в творчості композитора займають пісні, яких він написав понад 600. Шуберт високо підніс значення пісні. В цю невелику музичну форму він зумів вкласти глибокий і багатий зміст. З великим теплом і проникливістю Шуберт розкриває перед нами внутрішній світ людини з її почуттями радості,...

Реферат: Біографія Франца Шуберта

Реферат з музики та мистецтва

Створюючи музику інструментальних жанрів Шуберт, природно, орієнтувався на віденські класичні зразки; навіть самі оригінальні з його ранніх симфоній, 4-я (з авторським підзаголовком «Трагічна») і 5-я, усе ще відзначені впливом Гайдна. Однак вже в квінтеті «Форель» (1819) Шуберт з'являється абсолютно зрілим і самобутнім майстром. У його великих інструментальних опусах велику роль грають ліричні піс...

Реферат: Віктор Васнецов

Реферат з музики та мистецтва

В 1891 году Васнецов с семьей возвращается из Киева в Москву, поселяется вблизи Абрамцева. При помощи П. М. Третьякова, который купил картины и эскизы художника, и С. И. Мамонтова Васнецов осуществляет давнюю мечту -- строит по своему проекту мастерскую. Здесь он принимается за работу над картиной "Богатыри", эскиз к которой был сделан много лет назад. На Десятой передвижной выставке 1897 года п...

Реферат: Життя Васнецова

Реферат з музики та мистецтва

Васнецов Виктор Михайлович (1848–1926), художник, один из основоположников русского модерна в его национально-романтическом варианте. Родился в селе Лопьял (Вятская губерния) 3 (15) мая 1848 в семье священника. Учился в духовной семинарии в Вятке (1862–1867), затем в рисовальной школе при петербургском Обществе поощрения художеств (где его наставником был И.Н.Крамской) и Академии художеств (1868–1...

Реферат: Ігор Федорович Стравінський

Реферат з музики та мистецтва

Творчество Стравинского отличается образно-стилистической множественностью, однако подчинённой в каждый творческий период своей стержневой тенденции. В русский период (1908—начала 20-х гг.), вершинными произведениями которого являются балеты «Жар-птица», «Петрушка», «Весна священная», хореографические сцены «Свадебка» (1917, окончательный вариант 1923), Стравинский проявлял особый интерес к древне...

Реферат: Творчість Рафаеля Санті

Реферат з музики та мистецтва

Богатство фантазии Рафаэля проявляется во всех его сохранившихся работах. Рассматривая их, мы видим, что он не только не затруднялся никогда в мотивах, но разнообразие последних так велико, что многие из них остаются не использованными. Земное бытие человека, гармонию духовных и физических сил прославил в росписях станц (комнат) Ватикана (1509-1517), достигнув безупречного чувства меры, ритма, пр...

Реферат: Музична культура України

Реферат з музики та мистецтва

Украинская музыкальная культура берёт своё начало у древних восточных славян. Она формировалась на протяжении столетий начиная с 14 в. Основой её стал самобытный песенный фольклор украинского народа, в котором нашли отражение его история, национально-освободительная борьба. Народная музыка развивалась как искусство одноголосного, а также многоголосно-подголосочного и гармонического склада в вокаль...

Реферат: Музична культура

Реферат з музики та мистецтва

Невзирая на все противоречия суток в украинской музыке распространялись идеи национального и социального освобождения. И даже при условиях советской власти, которая в культурной политике ориентировалась на развитие интернационального в большей степени, чем национального, украинская демократическая музыка хранила традиции национального единства. Украинские композиторы обращались к достижениям отеч...