Місце металічних елементів у періодичній системі, особливості будови атомів, металічний зв’язок. Фізичні властивості металів.
Характерні хімічні властивості металів.
Лужні елементи. Натрій і калій. Оксиди, гідроксиди, солі Натрію і Калію. Застосування найважливіших сполук Натрію та Калію. Калійні добрива.
Кальцій. Кальцій оксид і кальцій гідроксид. Солі Кальцію. Поняття про твердість води та способи її усунення. Застосування найважливіших сполук Кальцію.
Алюміній. Алюміній оксид і алюміній гідроксид, їх амфотерність. Солі Алюмінію. Застосування найважливіших сполук Алюмінію.
Ферум. Ферум (ІІ) оксид і ферум(ІІІ) оксид та відповідні їм гідроксиди. Солі Феруму. Застосування найважливіших сполук Феруму.
Металічні елементи у природі. Загальні способи добування металів. Поняття про сплави. Виробництво чавуну і сталі. Короткі відомості з історії розвитку чорної металургії в Україні.
Корозія металів, захист від корозії.
Охорона навколишнього середовища під час виробництва і застосування металів.
Значення неорганічних сполук у природі, техніці та житті.
Розрахункові задачі:
3. Обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму (газуватих речовин) за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок.
Демонстрації:
12. Взаємодія натрію з водою і дослідження утвореного розчину фенолфталеїном. 13. Горіння магнію.
14. Ознайомлення зі зразками калійних добрив.
15. Ознайомлення зі зразками металів і сплавів.
16. Ознайомлення зі зразками чавуну і сталі.
17. Показ залізорудних родовищ на географічній мапі України.
18. Схеми й макети доменного виробництва.
19. Модель кисневого конвертера.
20. Взаємодія кальцій оксиду з водою і випробування утвореного розчину фенолфталеїном.
Лабораторні досліди:
10. Порівняння хімічної активності металів.
11. Взаємодія металів із розчинами кислот.
12. Ознайомлення зі зразками металічних руд.
13. Добування алюміній гідроксиду і доведення його амфотерності.
14. Добування ферум(ІІ) гідроксиду і ферум(ІІІ) гідроксиду, взаємодія їх із кислотами.
Практичні роботі:
№ 2. Розв’язування експериментальних задач.
Після закінчення вивчення теми:
Учень (учениця)
називає:
- оксиди і гідроксиди Калію, Натрію, Кальцію, Алюмінію, Феруму;
- металічні руди, їхні родовища та металургійні виробництва в Україні;
описує:
- місце металічних елементів у періодичній системі;
- поширеність металічних елементів у природі;
складає:
- електронні й електронно-графічні схеми будови атомів металічних елементів;
- формули оксидів і гідроксидів Натрію, Калію, Кальцію, Алюмінію, Феруму;
характеризує
- загальні фізичні та хімічні властивості металів, оксидів та гідроксидів металічних елементів;
ілюструє рівняннями хімічних реакцій:
- хімічні властивості металів, оксидів і гідроксидів, солей Калію, Натрію, Кальцію, Алюмінію, Феруму;
пояснює:
- суть металічного хімічного зв’язку;
- правила користування рядом активності металів;
- загальні способи добування металів, утворення сплавів;
- сутність амфотерності;
- сутність виробництва чавуну і сталі;
- відмінність властивостей сплавів від властивостей тих металів, з яких вони складаються;
експериментально досліджує:
- хімічні властивості металів;
- характер кальцій оксиду і кальцій гідроксиду;
- амфотерність алюміній оксиду й алюміній гідроксиду;
- характерні властивості гідроксидів Феруму;
обґрунтовує:
- фізичні властивості металів;
- використання оксидів найважливіших сполук Натрію, Калію, Кальцію, Алюмінію, Феруму;
- вплив калійних добрив на підвищення врожайності сільськогосподарських культур;
- причини твердості води і способи її усунення;
- запобігання корозії металів;
- необхідність охорони праці й навколишнього середовища у металургійному виробництві;
обчислює:
- за хімічними рівняннями кількість речовини, масу або об’єм (газуватих речовин) продуктів реакції за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок;
встановлює залежність:
- між властивостями металів і будовою атомів металічних елементів, особливістю хімічного зв’язку;
висловлює судження:
- про роль металургії в суспільному господарстві;
- про значення якості питної води;
оцінює
- наслідки корозії металів;
дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів.